درمان زگیل تناسلی
تعداد بازدید
1801
تعداد نظرها
0
آخرین بروزرسانی
1401/06/15

درمان زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی نوعی از بیماری مقاربتی است که از طریق ویروسی به نام HPV به وجود می‌آید. این بیماری شایع ترین نوع در بین بیماری‌های جنسی است و سالانه تعداد زیادی از افراد را درگیر می‌کند. بنابراین شناخت دقیق این بیماری، راه‌های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر می‌خواهید بدانید که "زگیل تناسلی از کجا می‌آید؟" و ماهیت آن چیست با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.


زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌های تناسلی در واقع کیسه‌های کوچک آبکی هستند که در اطراف اندام تناسلی و یا سوراخ رکتوم دیده می‌شوند. عامل اصلی به وجود آورنده‌ی این بیماری ویروسی به نام HPV یا Human Papilloma Virus است. بعضی از زگیل‌ها بسیار کوچک هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند اما باز هم می‌توانند باعث انتقال بیماری به فرد دیگری شوند. ویروس HPV دارای سویه‌های مختلفی است. به عنوان مثال سویه‌های HPV6,11 با احتمال بیشتری می‌توانند سرطانی و بدخیم شوند و باقی سویه‌ها خوش خیم تر هستند. توصیه می شود با علائم سرطان روده آشنا شوید.


علائم زگیل تناسلی 

زگیل‌های تناسلی همیشه واضح و قابل مشاهده نیستند، گاهی این زگیل‌ها خیلی کوچک و یا همرنگ پوست هستند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را با چشم دید.

در مردان زگیل‌های تناسلی در نواحی زیر دیده می‌شود :

  • اندام تناسلی 
  • کیسه‌ی بیضه‌ها
  • کشاله‌ی ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد


توصیه می شود با انواع عفونت های زنانه و درمان عفونت زنان آشنا شوید.

زگیل تناسلی چیست

در زنان هم زگیل‌های تناسلی در مناطق زیر ممکن است ظاهر شوند:

  • داخل یا اطراف واژن
  • داخل یا اطراف مقعد
  • روی دهانه رحم که قابل مشاهده نیست


اما این بیماری غیر از داشتن زگیل علائم دیگری هم دارد که عبارتند از :

  • داشتن ترشحات غیر معمول از واژن
  • خارش
  • سوزش 
  • خون ریزی

گاهی ممکن است زگیل‌ها برروی لب‌ها، دهان، زبان و گلو به وجود بیایند. این اتفاق زمانی می‌افتد که ارتباط جنسی دهانی با فردی که مبتلا به HPV بوده، برقرار شده باشد.


عوارض و خطرات زگیل تناسلی 

زگیل تناسلی در واقع یک علامت از آلودگی با ویروس HPV است که می‌توان آن‌ها را با روش‌های مختلفی از بین برد اما حتی بدون داشتن زگیل فرد باز هم به HPV مبتلاست و می‌تواند آن‌ را به دیگران منتقل کند. بنابراین خود بیماری غیر قابل درمان است و فقط می‌توان علائم و عوارض ناشی از آن را با راه‌های درمانی مختلفی کاهش داد. از طرفی برخی از انواع زگیل‌ها حتی بعد از درمان و برداشت ممکن است مجددا عود کنند. البته اگر شما واکسینه شده باشید و یا سیستم ایمنی قوی داشته باشید احتمال عود زگیل‌ها کمتر می‌شود.

زگیل‌های تناسلی همیشه خوش خیم نیستند و ممکن است بدخیم و سرطانی شوند. این نوع از زگیل‌ها ممکن است از ابتدا تظاهر بالینی خاصی نداشته و پنهان باشند و فقط زمانی که بدخیم و سرطانی می‌شوند خود را نشان دهند.

اگر شما به یک سویه از HPV مبتلا شده باشید برای آلودگی به سویه‌های دیگر ویروس مستعد تر هستید. البته این موضع به قدرت سیستم ایمنی شماهم بستگی دارد و اگر به خوبی نکات بهداشتی را رعایت کنید احتمال آن کمتر هم خواهد شد.


پیشنهاد می شود با سریعترین راه های لاغری شکم و پهلو آشنا شوید.

عوارض زگیل تناسلی

راه‌های انتقال زگیل تناسلی 

نکته مهمی که درباره‌ی انتقال ویروس HPV وجود دارد این است که حتی در شرایط مشخص نبودن زگیل‌ هم این بیماری قابل انتقال است. زگیل تناسلی می‌تواند از راه‌های زیر از فردی به فرد دیگر منتقل شود. 


  1. تماس پوست به پوست از طریق داشتن هرگونه روابطه جنسی
  2. انتقال از طریق مادر آلوده به فرزند حین زایمان که البته این مورد کم یاب تر است.


به این نکته توجه داشته باشید که شما از طریق استفاده از حوله، توالت فرنگی و یا لیوان مشترک با فرد آلوده به این بیماری مبتلا نخواهید شد و فقط در صورتی که تماس با قسمت آلوده مستقیم و بدون واسطه باشد این ویروس منتقل می‌شود.


راه های پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی 

برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید :

  1. استفاده از کاندوم برای ایجاد یک مانع فیزیکی، البته اگر ناحیه درگیر با زگیل تناسلی در کاندوم قرار نگیرد همچنان می‌تواند به فرد مقابل منتقل شود.
  2. زدن واکسن گارداسیل که می‌تواند بدن را در مقابل معروف ترین سویه‌های ویروس HPV و حتی انواع سرطان زای آن ایمن و مقاوم سازد. به این نکته توجه داشته باشید که زدن این واکسن قبل از قرارگرفتن در معرض HPV کاربرد دارد و نمی‌توان از آن برای درمان قطعی زگیل تناسلی استفاده کرد. هر چند حتی بعد از ابتلا هم زدن واکسن بی فایده نیست و می‌تواند از ابتلای فرد به سویه‌های دیگر ویروس پیشگیری کند.


توصیه می شود با علائم کبد چرب و 7 راه درمان کبد چرب آشنا شوید.

پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی

روش های درمان زگیل تناسلی 

گاهی اوقات زگیل‌های تناسلی که با چشم قابل مشاهده هستند با گذشت زمان به صورت خود به خودی از بین می‌روند اما ویروس HPV در سلول‌های پوستی باقی می‌ماند و در شرایط خاص مثل قرار گرفتن در معرض استرس یا ضعیف شدن سیستم ایمنی مجددا ظاهر می‌شوند. برای مدیریت و کاهش علائم و حتی از بین بردن زگیل تناسلی راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.


عمل جراحی 

اگر زگیل‌ها با گذشت زمان از بین نرفتند، پزشکان با روش‌های جراحی مختلفی می‌توانند آن‌ها را از بین ببرند، روش‌هایی مانند:

  1. سوزاندن زگیل‌ها با روش‌های مخصوص
  2. فریز کردن زگیل‌ها یا اصطلاحا جراحی به روش کرایو 
  3. برداشتن زگیل‌ها با لیزر
  4. تزریق دارو در اطراف زگیل


درمان با دارو

داروهای مفید برای درمان زگیل تناسلی به کنترل علائم این بیماری کمک می‌کنند. البته شما نمی‌توانید آن‌ها را بدون نسخه و تجویز پزشک تهیه و مصرف کنید. داروهای مورد استفاده برای رفع زگیل تناسلی شامل موارد زیر هستند:

  1. پودوفیلین و پودو فلیکس
  2. تری کلرو استیک اسید یا TCA
  3. پیشنهاد می شود درباره درمان اگزما هم مطالعه کنید


برای درمان زگیل تناسلی چی بخوریم ؟

درمان قطعی زگیل تناسلی باید زیر نظر پزشک شروع شود و ادامه یابد اما در کنار آن می‌توانید به وسیله راهکارهای ساده درمان خانگی یا مصرف مواد غذایی مفید به درمان این بیماری و کاهش بیشتر عوارض آن کمک کنید. مواد غذایی معرفی شده در این بخش می‌توانند به رفع زگیل تناسلی کمک کنند.

1. چایی سبز

طبق مطالعه‌ای که انجام شده است مصرف چایی سبز می‌تواند اثرات مثبتی در از بین بردن زگیل های تناسلی داشته باشد. شما حتی می‌توانید 2-1 قطره چایی سبز را به روغن نارگیل اضافه کرده و بر روی ناحیه زگیل‌ها قرار دهید.


پیشنهاد می شود با راهکار های لاغری بعد از زایمان آشنا شوید.

درمان زگیل تناسلی

2. سبزیجات تازه

مصرف سبزیجات فواید زیادی برای سلامتی به دنبال دارد و از جهات مختلفی می‌تواند به بهبود زگیل تناسلی کمک کند. توصیه می‌شود روزانه حداقل 5-4 واحد سبزیجات مختلف و رنگی را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. از بین سبزیجات خانواده کلم‌ها مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم برگ به دلیل داشتن ماده‌ای به نام ایندول-۳-کاربینول مفید تر هستند.


3.ویتامین‌های فولات و B12

در مطالعات رابطه‌ای بین کمبود ویتامین‌های B9 وB12 با افزایش ریسک ابتلا به HPV دیده شده است. یعنی کمبود این دو ویتامین می‌تواند فرد را برای ابتلا به این بیماری مستعد تر کند. بهتر است اگر کمبود این ویتامین‌ها را دارید از مکمل‌های مولتی ویتامین و یا ب کمپلکس طبق دستور پزشک استفاده کنید. از طرفی مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها هم می‌تواند کمک کننده باشد، مواد غذایی مانند سبزیجات دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج، جعفری، کلم بروکلی، غلات کامل و سبوس دار و انواع گوشت‌ها خصوصا گوشت امعاء و احشاء دام‌ها مانند قلب، کلیه و جگر سرشار از این ویتامین‌ها هستند.


4. غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها با تقویت سیستم ایمنی سد دفاعی بدن در مقابل HPV را محکم تر می‌کنند و به طور کلی از ابتلا و یا عود مجدد زگیل‌ها پیشگیری می نمایند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه‌ای، مرکبات، توت فرنگی، تمشک، آلبالو، انبه، هویج، چغندر، کلم قرمز، کدوی حلوایی و ... سرشار از آنتی اکسیدان هستند.


درمان زگیل تناسلی در طب سنتی

چندین راهکار در طب سنتی برای درمان زگیل تناسلی در خانه وجود دارد اما هنوز مطالعات علمی به اندازه کافی اثر بخشی این روش‌ها را تایید نکرده‌اند. ما در این بخش چند راهکار توصیه شده در طب سنتی را برای شما بررسی می‌کنیم اما استفاده از آن‌ها را کاملا تایید یا رد نخواهیم کرد. بنابراین قبل استفاده از هر راهکار درمانی لطفا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.


1. روغن درخت چای

این روغن با داشتن خواص ضد قارچی و آنتی باکتریالی که دارد می‌تواند برای رفع زگیل‌ تناسلی مفید باشد. برای استفاده از روغن درخت چای بر روی زگیل‌ها باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. اول اینکه ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند بنابراین قبل از استفاده از روغن بر روی زگیل‌ها ابتدا آن را بر روی بازوی خود امتحان کنید. نکته دیگر این است که بهتر است از روغن‌ دیگری مثل روغن نارگیل به عنوان روغن حامل استفاده کنید به این صورت که 2-1 قطره روغن درخت چای را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کرده و سپس بر روی زگیل‌ها بمالید. برای مشاهده اثر استفاده از این روغن بهتر است این کار را به مدت چند هفته ادامه دهید تا اندازه زگیل‌ها کوچک تر شود ولی اگر متوجه احساس سوزش، تورم و یا قرمزی شدید مصرف آن را متوقف کنید.


برای افزایش سوخت و ساز بدن توصیه می شود بدانید برای افزایش متابولیسم بدن چه کنیم؟!

جلوگیری از زگیل تناسلی

2. سیر 

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از عصاره سیر می‌تواند به از بین بردن زگیل‌ تناسلی کمک کند. اما برای تایید صد در صدی اثر بخشی آن مطالعات بیشتری نیاز است.


3.سرکه سیب

در سرکه سیب در واقع قند موجود در میوه سیب به اسید استیک تبدیل می‌شود. این استیک اسید می‌تواند با خاصیت اسیدی خود به صورت ملایم زگیل‌ها را از بین ببرد و با تحریک ناحیه پوستی سیستم ایمنی بدن در آن ناحیه را تحریک و فعال تر کند. برای استفاده از سرکه سیب شما می‌توانید مقداری سرکه را با مقداری آب رقیق کنید و یک پنبه یا بانداژ را به این محلول آغشته کرده و سپس آن را بر روی زگیل خود بگذارید می‌توانید این کار را شب‌ها انجام دهید و اجازه دهید باند یا پنبه تا صبح در همان محل باقی بماند.


پیشنهاد می شود با علائم پرکاری تیروئید و راه های درمان تیروئید پرکار آشنا شوید.

0
0